Wednesday, June 21, 2017

GURU EMAS SAYA

Emas pada suatu ketika dahulu adalah sesuatu yang amat-amat janggal dengan saya. Dulu saya tidak berminat dengan emas. Tanggapan saya tentang emas ini adalah ianya untuk orang kaya dan berharta sahaja mampu memilikinya. Tapi itu dahulu, sekarang ianya sudah lain. Hanya dengan beberapa tahun, tanggapan saya berkaitan dengan emas telah terhakis. Saya yang dulunya tidak meminati emas tiba-tiba berubah 360 darjah. Semuanya gara-gara saya mencari alternatif menabung setelah ada sedikit lebihan duit.
Gambar hiasan
Bermula dari sini saya membaca artikel, mendapat khidmat MR GOOGLE dan sebagainya demi untuk memahami dan mendalami tentang emas. Sekurang-kurangnya saya mengkaji 4 buah syarikat emas yang dikenali ramai demi untuk mempastikan keputusan saya menyimpan dalam bentuk emas tidak silap.
Gambar Hiasan
Pun begitu, ilmu yang saya dapat amat-amat terhad, ianya hanya perkara-perkara asas sahaja, sedangkan saya memerlukan lebih lagi demi mempastikan pelaburan simpanan saya nanti tidak lebur. Maka di sini saya mesti mempunyai guru yang dapat membimbing dan menjawab persoalan-persoalan saya berkaitan emas. Bermula di sinilah saya mengambil keputusan untuk berhubung dengan  beberapa individu untuk saya mendapatkan ilmu, namun saya agak kecewa kerana individu yang saya hubungi tersebut tidak mampu memuaskan hati saya.

Buku Zero Hutang hasil tulisan Guru Emas saya
Hingga akhirnya, saya menghubungi saudara Mohd Zulkifli bin Shafie, seorang Dealer syarikat Public Gold yang dikenali ramai dengan buku tulisannya bertajuk ZERO HUTANG. Beliau juga merupakan junior saya di Sekolah Menengah Kebangsaan (Agama) Falahiah dulu. Apa yang menarik, beliau berbeza dengan orang lain. Setelah menjawab beberapa soalan saya, beliau membuat satu kejutan bila enggan menjawab soalan saya yang seterusnya tetapi memberi link e-book yang ditulis oleh beliau untuk saya baca dan jika saya ada soalan selepas membaca e-book berkenaan baru dia akan menjawabnya.

Koleksi Dinar belian pertama saya
Pada mulanya saya agak kecewa, tetapi beberapa hari selepas itu saya buka e-book tersebut dan membaca perenggan demi perenggan, helai demi helai, tajuk demi tajuk dan pada akhirnya semua persoalan yang saya hendak tanya telah terjawab dengan membaca e-book tersebut. Saya tanpa ragu-ragu menghubungi beliau dan terus membuat pembelian pertama emas fizikal berupa 4 keping dinar dan sekeping goldbar 20 gram.

Sesi menuntut ilmu dengan guru emas saya
Pembelian pertama itu bukan pengakhirannya, kami sentiasa berhubung dan akhirnya saya mengambil keputusan mengikut jejak langkah dia menjadi seorang dealer Public Gold. Dengan bimbingan dia, saya telah sampai sejauh ini, Beliau merupakan guru emas pertama saya walaupun saya lebih tua dari beliau tetapi saya tidak malu untuk menjadikan beliau sebagai Guru Emas saya.

Bersama Guru Emas kepada Guru Emas saya, Encik Syukor Hashim
Bila berada dalam keluarga besar dealer Public Gold, saya mengenali beberapa orang lagi guru emas yang hebat antaranya adalah En Syukor Hashim. Beliau merupakan Guru Emas kepada Guru Emas saya, Perkenalan saya dengan beliau dan lain-lain guru emas lain seperti Mama Azizah Hassan memberi begitu banyak peluang kepada saya untuk berguru dengan mereka ini. Tanpa mereka semua, siapalah saya.

Bergambar bersama Dato' Louis, Mohd Zulkifli Shafie, Syukor Hashim dan Mama Azizah Hassan semasa mengikuti program Jutawan Emas Leadership Training (JLT) di Cameron Highlands 
Kini, saya telah menjadi Local Speaker Public Gold Kota Bharu hasil dari bimbingan mereka ini. Merekalah yang memberi semangat dan keyakinan kepada saya untuk menjadi salah seorang speaker dan merekalah yang telah meyakinkan pihak pengurusan Public Gold untuk menyenaraikan saya sebagai seorang speaker Public Gold. Terima kasih kepada guru emas saya.

Seminar terbaru saya pada Jumaat 30 Jun 2017 (6 Syawal 1438), 3.00 - 5.00 petang bertempat di Public Gold Kota Bharu, semua dijemput hadir

No comments:

Post a Comment