Monday, June 19, 2017

MUDAHNYA MENYIMPAN EMAS; 1 GRAM 1 BULAN

Bila nak mula menyimpan emas fizikal, jangan fikir untuk terus beli emas dalam jumlah yang besar. Lihat dulu bajet yang ada. Ramai yang gagal memulakan simpanan emas kerana beranggapan memerlukan kewangan yang besar bagi memulakan menyimpan emas.


Pengalaman saya sendiri ketika ingin memulakan langkah pertama menyimpan emas adalah seperti seperti ini. Saya tidak mempunyai maklumat langsung berkaitan dengan teknik menyimpan emas bagi orang yang berpendapatan tidak tinggi seperti saya. Rata-rata ejen-ejen emas pada ketika itu lebih suka menceritakan tentang simpanan emas dalam kuantiti yang besar, paling kecil adalah satu Dinar. Akhirnya saya terus tutup pintu untuk menyimpan emas kerana beranggapan orang kaya dan berduit sahaja yang mampu menyimpan dan memiliki emas.

Gambar hiasan
Sehinggalah saya dan isteri memiliki lebihan duit dari pinjaman membina rumah impian kami sekeluarga. Di situlah minat saya untuk menyimpan emas kembali. Pada masa itu saya merancang untuk menjadikan simpanan emas sebagai cabang ke tiga dari simpanan-simpanan untuk masa depan sekeluarga. Sebelum ini saya dan isteri telah membuat simpanan dalam Tabung Haji dan Public Mutual untuk dilaburkan.

Gambar hiasan

Akhirnya, dengan bantuan junior saya di sekolah dahulu dan kini merupakan guru emas saya, MD Mohd Zulkifli bin Shafie, saya memulakan langkah pertama membeli emas fizikal sebagai simpanan dari Public Gold berupa 4 keping 1 Dinar dan sekeping Goldbar 20 gram pada bulan Ogos 2015. Bermula dari sinilah, belian saya bertambah pada setiap bulan. Pada bulan November tahun yang sama, saya telah mengambil keputusan dengan menjadi Dealer Public Gold. Kini saya juga adalah pendidik emas dan juga merupakan Local Speaker Public Gold untuk cawangan Kota Bharu.

Kunjungan MD Zulkifli Shafie ke rumah saya, mencurahkan ilmu emas
Bila saya bermula sebagai penyimpan emas, baru saya tahu rupanya emas ini boleh dibeli sedikit demi sedikit, yakni 1 gram setiap belian. Ianya adalah amat-amat sesuai dengan saya yang berpendapatan tidak tinggi ini. Kini, setiap kali gaji masuk, saya akan pastikan sekurang-kurangnya 1 gram saya beli untuk dijadikan simpanan dan aset saya. Kadang-kadang saya fikir, alangkah baiknya jika saya tahu kaedah belian seperti ini, tetapi itu semua adalah ketentuanNYA. Teringat pepatah Inggeris "Batter Late Then Never".

Mulakan SEKARANG
Untuk yang berkeinginan menjadi penyimpan emas, mulakan langkah tersebut segera, usah bertangguh-tangguh, masa itu emas. Jangan tunggu duit banyak untuk beli dalam kuantiti banyak seperti saya. 1 gram permulaan lebih baik dari bertangguh kerana mengumpul duit. Sedikit pengiraan ringkas jika belian emas 1 gram 1 bulan

1 tahun    = 12 gram
2 tahun    = 24 gram
5 tahun    = 60 gram
10 tahun  = 120 gram

Pilihan di tangan anda.


No comments:

Post a Comment