Saturday, June 11, 2016

20 SEN 1980 VS 20 SEN HARI INI

Saya dilahirkan tahun 1973, 5 April lepas merupakan hari ulangtahun kelahiran. Zaman tersebut tiada komputer, tiada gadget. Televisyen pun hitam putih, jarang-jarang rumah memilikinya. Jika rumah tersebut memiliki televisyen, tuan rumah tersebut dikatagorikan golongan berharta. Aktiviti kami kanak-kanak lebih kepada permainan secara kawan sekampung.
Bola kaki tiga antara yg popular

Tahun 1980 saya mula memasuki darjah satu di Sekolah Kebangsaan Machang. Sekolah ini lokasinya terletak di bandar Machang, salah satu jajahan di Kelantan. Oleh kerana semasa berumur 6 tahun
saya telah dihantar ke Taman Bimbingan Kanak-kanak (TABIKA), juga di bandar Machang, bila memasuki darjah satu saya sudah boleh menjaga diri. Tambah-tambah lagi beberapa orang kakak saya juga bersekolah di sana. Hari pertama persekolahan saya dibekalkan dengan 20 sen oleh ayah. Ketika membeli di kantin dengan duit 20 sen mampu membeli sepinggan nasi & segelas air.


Kini tiba giliran anak saya bersekolah, 20 sen sudah tiada nilai. Untuk membeli sepinggan nasi dan segelas air memerlukan wang sebanyak RM2.50. Anak-anak saya sudah tidak kenal duit syiling lagi. Hari-hari persekolan dibekalkan dengan duit ringgit. Jika adalebihan baki perbelanjaan yang saya letak atas meja, tidak pun dipandang oleh anak-anak. Seingat masa kecil dahulu,  saya pernah mencari duit syiling di bawah rumah. Jika terjumpa walau dalam nilai 5 sen pun hati benar-benar melonjak gembira, boleh ditukar dengan gula-gula empat biji.


Kenapa duit yang sama tetapi mengalami susut nilai yg begitu tinggi hanya dalam tempoh 40 tahun, sedangkan 1 dinar emas 1400 tahun dahulu dengan 1 dinar emas hari ini masih mampu membeli seekor kambing. 1 dinar hari ni sebagai contoh keluaran Public Gold bersamaan dengan RM767.00. Keadaan ini disebabkan wang fiat yang kita gunakan setiap hari mengalami susut nilai antara sebabnya adalah inflasi, sedangkan emas kalis inflasi. Sebab itulah saya memilih untuk menyimpan emas sebagai saving & pelaburan jangka panjang berbanding menyimpan dalam bentuk wang.


No comments:

Post a Comment