Thursday, June 23, 2016

MENYIMPAN EMAS; MULAKAN WALAU DENGAN 1 GRAM

Bila diajak beli emas, ramai yang menggeleng-geleng kepala... Tak mampu. Emas mahal. Bila diajak melabur dalam bentuk emas, lagilah digeleng-gelengkan kepala....Nak beli pun tak mampu, inikan pula melabur dalam bentuk emas. Saya dulu pun macam ni jugak. Bila orang cakap pasal emas, terus olok-olok buat kerja lain. Bila hati dah sangkut dengan emas ni, pantang ada saja duit lebih, terus tukar pada emas. Emas bertambah kebocoran simpanan pasti dapat diatasi.

Gambar hiasan

Bila sebut emas, terus disebut mahal. Tak mampu kerana mahal. Sebelum ini ada betulnya kerana emas didatangkan dalam bentuk barang kemas seperti rantai leher, gelang tangan, gelang kaki dan yang terkecil adalah dalam bentuk cincin, itu pun harganya lebih kurang RM500.00, saya pun tak pasti sekarang ni masih adakah sebentuk cincin emas dengan harga tersebut. Setahun sekali pun belum tentu dapat beli emas dalam bentuk barang kemas. Wang perlu dihimpun-himpun dulu, kadang-kadang terbocor di tengah jalan tanpa disedari.

Gambar hiasan

Barang kemas pertama yang saya beli adalah cincin pertunangan, pada akhir tahun 2005 dulu. Selepas itu saya tidak pernah membeli barang kemas. Tambah-tambah isteri tidak gemar memakai barang kemas. Saya hanya membeli barang kemas kemudiannya pada bulan September tahun lepas dilelongan Ar Rahnu. Itu pun tak sampai satu bulan dalam tangan, terus jual untuk dapat sedikit keuntungan.

Kini emas sudah boleh dibeli hanya dengan berat 1 gram sahaja. Harga hari ini tak sampai pun RM200.00 untuk satu gram. Untuk membeli emas tidak perlu usik duit untuk barang dapur, duit untuk bayar bil utiliti dan lain-lain yang menjadi perbelanjaan wajib. Gunakan duit yang patut disimpan untuk simpanan, cuma tukar sahaja dalam bentuk emas.

Gambar hiasan

Jadikan amalan menabung emas sama seperti amalan sebelum ni yang telah dibuat, iaitu menabung dalam bentuk matawang. Menyimpan dalam RM200 dalam bentuk matawang untuk setahun berjumlah RM2,400. Menyimpan 1 gram sebulan dalam bentuk emas untuk setahun bersamaan dengan 12 gram. Akan berlaku penambahan dalam bentuk simpanan samada dalam bentuk matawang mahupun emas jika dilakukan simpanan untuk setiap bulan. Yang bezanya emas tidak terkesan dengan ketidaktentuan ekonomi negara dan dunia disamping terkalis dengan inflasi.

Gambar Hiasan

Itu baru untuk tempoh satu tahun, bagaimana untuk tempoh lebih lama, sepuluh tahun, 20 tahun? Yang pasti jumlah emas pasti bertambah dan nilainya nanti akan lebih tinggi dari hari ini.

Kadar Inflasi negara dari Jun 2015 hingga Mei 2016

No comments:

Post a Comment