Thursday, June 9, 2016

JANGAN PERCAYA KEPADA PESAING

Kejayaan saya membida lelongan di ar rahnu Tanah Merah membuatkan saya lebih bersemangat untuk terus membida. Terasa seronok pula bila berjaya membida. Kemanisan bila berjaya membida dulu dijadikan sandaran untuk terus membida. Awal tahun ini, saya mencuba nasib pula di Ar rahnu Wakaf Bharu. Kejayaan saya memperolehi emas semasa lelongan dulu menarik minat seorang rakan saya untuk sama-sama menyertai lelongan ini.

Gambar Hiasan: Ar Rahnu PKB Wakaf Bharu
Setelah mendaftar sebagai pembida, kami berdua dibekalkan dengan senarai emas pelbagai bentuk, ada berupa barang kemas dan terdapat juga kepingan-kepingan dinar emas KGT.

Semasa saya meneliti & berkira2 untuk menulis harga bidaan, seorang pemuda datang menghampiri dan menyapa kami. Beliau juga datang untuk tujuan yang sama, iaitu membida lelongan tersebut. Dia mencadangkan agar semua pembida berpakat, membida sedikit seorang dengan alasan supaya harga bidaan tidak terlampau tinggi dan semua yang membida balik dengan tidak tangan kosong.

Memikirkan pemuda tersebut ikhlas, ditambah lagi kami amat-amat baru dalam bidang ini, maka kami akur dan bersetuju lalu menunjukkan beberapa item yang kami hendak dan meletakkan harga yg telah dipersetujui bersama dia dan orang lain yang hadir untuk membida. Setelah menyerahkan borang bidaan kepada pihak pengurusan Ar rahnu kami keluar untuk minum sementara menunggu pihak Ar rahnu menghubungi kami.

Sehingga azan Asar tiada panggilan telefon dari pihak ar rahnu, maka kami sedar bahawa kami telah "dilipak" oleh pemuda tersebut & kawan-kawannya. Kami bergegas ke masjid berdekatan untuk menunaikan solat Asar & kemudiannya balik ke rumah masing-masing dengan tangan kosong. Kegagalan mendapatkan apa yang dihajati di Ar rahnu Wakaf Bharu tidah mematahkan semangat kami, malah bersedia untuk ke lelongan Ar rahnu yang lain. Di sini tiada rezeki saya, tapi mendapat pengajaran yg berguna.... JANGAN SESEKALI PERCAYA KEPADA ORANG YG SAMA-SAMA BERSAING

3 comments: