Thursday, June 9, 2016

KERETA PERTAMA SAYA

Setiap orang mengimpikan memiliki kereta sendiri. Hari ini kereta bukan lagi barang mewah tetapi merupakan satu keperluan. Hari ini setiap rumah kebanyakkannya memiliki sebuah kereta, malah ada yang lebih dari sebuah. Sebelum memiliki kereta, untuk urusan kerja luar terpaksa tebalkan muka meminjam kereta Proton Wira kakak. Nasib baik dia sporting dan tidak banyak soal. Untuk ke tempat kerja kebiasaannya saya menaiki bas dari Machang ke Kota Bharu setiap hari. Keazaman memiliki kereta sendiri sangat kuat kerana masih tinggal bersama ibu dan bapa, di mana kadang-kadang mereka ingin pergi ke mana-mana destinasi atau ada urusan kekeluargaan memerlukan pengangkutan.

Dalam misi memiliki kenderaan sendiri, saya menabung sedikit demi sedikit, maklumlah pekerjaan saya pada masa itu gajinya masih di bawah paras kemiskinan. Dalam berkira-kira memiliki kenderaan itu, saya memutuskan untuk hanya membeli kereta terpakai sahaja, boleh dibayar secara tunai tanpa komitmen bulanan.Akhirnya hasil kerja luar pejabat saya berjaya mengumpul duit sebanyak RM10 ribu. Misi mencari kenderaan dimulakan. Saya ada meminta sedikit khidmat nasihat beberapa orang terdekat. Abang ipar saya mencadangkan agar membeli kereta di bawah tunai yang saya ada, maklumlah kebiasaannya kereta terpakai memerlukan sedikit wang tunai untuk persediaan pembaikian.


Inilah kereta pertama saya
Akhirnya dengan pertolongan beliau saya berjaya membeli sebuah kereta Toyota L.E 1.3cc berharga RM7,000.00 secara tunai. Dengan sedikit pembaikian ia menjadi kenderaan ulang alik dari rumah ke pejabat, juga utk membawa ibu & ayah menziarah ke rumah sanak saudara. Walaupun tidak memiliki kereta baru seperti kebanyakan kawan-kawan, saya amat-amat bersyukur kerana berjaya memiliki kereta sendiri. Tempat terjauh kereta ini dipandu adalah ke Tanjong Malim, membawa ibu dan ayah ke rumah abang sulong.

Kereta ini mengabdikan diri pada saya dari bujang ke alam kahwin, malah selepas beranak pinak. Banyak kenangan pahit & manis, pernah mati tiba2 semasa memandu bukan kerana enjin rosak tetapi kehabisan minyak kerana meter minyak "gila2" sedikit. Hari itu seorang sahabat meminjamnya utk ke masuk ke bandar, semasa memandu balik ke umah tiba-tiba mati tiba-tiba di atas jalan. Rupa-rupanya kehabisan petrol. Kawan yang pinjam kereta tak maklumkan dia memandu ke banyak lokasi merentasi jajahan,tidak pula diisikan sedikit petrol.

Yang manisnya dengan kereta ini menjadi pengankutan ibu dan ayah saya ke mana-mana destinasi yang mereka kehendaki, terutamanya pergi ke rumah abang di Tanjong Malim, bertenaga seperti kereta baru. Ibu mertua pernah memuji kereta ini dengan katanya walau buruk sikit, tapi ada aircond dan sejuk.

Kini, telah 4 tahun bertukar tuan, bukan kerana khidmatnya sudah tidak diperlukan, tetapi jarang-jarang dipandu. Orang yang membelinya bukanlah orang lain, tetapi makanik yang sentiasa membaikinya bila meragam. Harap engkau setia dgn tuan sekarang sebagaimana setianya kamu selama berada bersamaku...

No comments:

Post a Comment