Monday, June 13, 2016

BELI EMAS FIZIKAL ADA JAMIN BELI BALIK?

Sejak dulu kedai emas tumbuh melata dan subur kerana manusia tidak boleh dipisahkan dengan emas sebagai perhiasan. Dari syarikat warisan anak beranak kepada syarikat yang mempunyai cawangan hampir di seluruh pelusuk tanah air. Kenapa syarikat atau kedai emas ini terus tumbuh? Jawapannya adalah kerana adanya permintaan yang tinggi kepada barang kemas ini. Semasa saya nak kahwin dulu, berapa banyak kedai emas yang saya keluar masuk sehingga design cincin yang saya kehendaki diperolehi. Setelah semua kedai emas di Machang saya masuk, tiada yang berkenan di hati, lalu terpaksa ke Kota Bharu menjelajah kedai-kedai emas. Selepas hampir berputus asa baru dijumpai apa yang berkenan di hati.

Gambar Hiasan

Hari ini selain dari hidup dan suburnya syarikat menjual barang kemas, telah tumbuh pula syarikat yang menawarkan emas fizikal seperti syiling emas, dinar emas, bar emas dan lain-lain. Syarikat menjual emas fizikal telah menjadi alternarif kepada penggemar emas membeli emas dalam bentuk baru menggantikan barang kemas. Selain disimpan sebagai aset kewangan, emas fizikal ini boleh menjadi pelaburan yang menguntungkan untuk tempoh jangka panjang.


Dalam tempoh sepuluh tahun ini, ada syarikat menjual emas fizikal yang sudah gulung tikar, ada yang hidup segan mati tak mahu, ada yang baru berkembang dan ada yang terus melonjak naik dan kukuh sejak ditubuhkan. Ada syarikat yang hanya menjual sahaja emas dan ada yang menjual dan dalam masa yang sama memberi jaminan membeli balik.


Sebagai bakal pembeli emas fizikal, carilah syarikat yang kukuh serta ada jaminan beli balik jika anda ingin menjual kembali. Walaupun emas yang dijual oleh semua syarikat ini berharga kerana emas ini diukur dengan ketumpatannya 24k, 22k dan sebagainya tetapi brand atau produk dari syarikat yang menjual juga perlu diteliti. Tak usah memeningkan kepala, beli lah dari syarikat yang yang asasnya seperti saya sebut di atas iaitu syarikat tersebut menjual dan dalam masa yang sama ada jaminan untuk membeli balik.


HQ Public Gold di Pulau Pinang

Di antara syarikat yang memenuhi kretiria jual dan beli balik adalah Public Gold. Untuk rekod, syarikat ini tidak pernah mempunyai masalah kehabisan stok jualan dan dalam masa yang sama jaminan membeli balik tidak pernah dimungkiri. Public Gold kukuh sejak ianya ditubuhkan pada 2008 dengan memenangi beberapa anugerah serta tersenarai dalam "Malaysia book of records" dalam beberapa katogeri serta semestinya menjamin akan membeli balik. Emas fizikal keluaran syarikat ini di datangkan dalam dua jenis iaitu dinar emas dan bar emas. Dari setengah dinar kepada 10 dinar dan dari sekecil 0.5 gram bar kepada 1 kilogram bar emas. Ketumpatannya adalah 24k atau 999.9 dan diiktiraf oleh The London Bullion Market Association (LBMA), iaitu salah satu badan pengiktiraf ketulinan emas antarabangsa Setakat ini rekod beli balik di Public Gold amat-amat baik dan memberansangkan. Dengan asas ini tidak hairanlah syarikat ini berada dalam kelasnya yang tersendiri dalam dunia bisnes berasaskan emas.

Antara anugerah yang diterima Public Gold

No comments:

Post a Comment