Thursday, June 16, 2016

BELI ATAU TUNGGU LAGI

Hari ini, harga emas meroket lagi. Beberapa hari lepas harga telahpun meroket dan belumpun turun, hari ini kembali meroket lagi. Entah esok hari harganya naik sampai berapa.

Harga emas meroket pada 3 Jun 2016 (sumber: www.kitco.com)
Belum sempat turun meroket lagi hari ni 16 Jun 2016 (sumber: www.kitco.com)

Yang telah membeli tahun lepas dan tahun-tahun sebelum ni pasti terpancar senyuman pada wajah masing-masing. Semakin banyak emas telah dibeli, semakin tinggi tukaran kepada ringgit nanti. Bagi yang bertangguh-tangguh untuk mula membeli pasti senyum dalam pahit. Satu gram pun masih tidak terbeli. Nak tunggu harga murah katanya. Saya pun tak faham harga emas berapa RM baru dikira murah. Harga Emas tidak pernah murah.

Harga emas tidak naik, tetapi nilai wang menurun menjadikan harga emas semakin mahal
  • Pada tahun 1999 harga emas pada masa tersebut adalah dalam lingkungan RM38 setiap gram, orang kata MAHAL
  • Pada tahun 2005 harga emas pada masa tersebut naik dalam lingkungan RM44 setiap gram, orang kata MAHAL
  • Pada tahun 2009 harga emas pada masa tersebut meroket naik dalam lingkungan RM104 setiap gram, orang kata KENAPA MAHAL SANGAT
  • Pada tahun 2013 harga emas pada masa tersebut naik sedikit lebih kurang RM145 setiap gram, orang kata MAHAL LAGI
  • Pada tahun 2014 harga emas pada masa tersebut turun dalam lingkungan RM129 setiap gram, orang kata MAHAL LAGI, TUNGGU TURUN LAGI
  • Tahun lepas harga emas naik kembali kepada lingkungan RM161 setiap gram, orang kata MAHAL LAH EMAS NI

Habis tu yang nak tunggu harga murah tu bila?? Menunggu dan mengharapkan harga emas murah ini tak ubah seperti "Pungguk Rindukan Bulan".



Tahun ini harga naik secara drastik pada awal tahun, ianya masih belum menampakkan akan turun. Sebagai contoh emas fizikal Public Gold pada tahun ini harga terendah adalah RM170 untuk setiap gram dan tertinggi adalah adalah rm183/gram.

Sampai bila nak tunggu harga turun lagi walau ianya tidak mustahil akan turun. Pun begitu tidak juga mustahil harga akan naik melebihi rm200/gram. Pada saat itu anda akan melopong dan terkilan kerana tidak sempat menukar wang fiat kepada emas. Bertindaklah dari sekarang. Tidak perlu beli dalam jumlah yang besar berkilogram, mulakan dulu dengan serendah 1 gram.

Produk Public Gold dari 0.5 gram hingga 1 kilogram

No comments:

Post a Comment