Tuesday, June 28, 2016

PASCA BREXIT; SEKADAR MEMERHATI DARI JAUH

Walaupun sudah 5 hari referendum atau pungutan suara di United Kingdom (UK) berlalu di mana ianya memihak kepada kumpulan "KELUAR" dari Kesatuan Eropah (EU) dengan kelebihan hanya 1.9%, Kesannya masih terasa lagi hingga ke hari ini dan mungkin juga untuk tempoh lebih panjang. Bukan sahaja pada UK dan EU tetapi kepada ekonomi dunia keseluruhan terkesan sama.


Perdana Menteri David Cameron
Setelah kekalan kumpulan yang mahukan UK kekal dalam EU, Perdana Menterinya David Cameron telah membuat pengisytiharan berundur dari jawatan yang dipegannya berkuatkuasa Oktober ini kerana beliau berada di pihak yang mahu "KEKAL" dalam EU. Antara ucapannya adalah “I do not think it would be right for me to be the captain that steers our country to its next destination”.
Gambar hiasan
Sehubungan dengan itu hasil pungutan suara ini juga, Bank of England telah bertindak menyediakan sejumlah GBP250 billion untuk memastikan kestabilan pasaran kewangan di UK ekoran dari kebimbangan dan ketidaktentuan ini. Pada masa yang sama, syarikat penarafan kredit Moody's telah memotong prospek negara UK daripada stabil kepada negatif. Ini diburukkan lagi dengan keputusan pungutan suara tersebut akan mengambil masa yang panjang untuk dikuatkuasakan, dijangka mengambil masa selama 2 tahun. Dalam tempoh ini UK masih perlu mematuhi undang-undang dan peraturan EU tetapi dalam masa tidak mempunyai hak mengundi atau bersuara sebagai ahli.


Gambar hiasan
Menurut Presiden EU, tempoh 2 tahun tersebut hanya akan memburukkan lagi ketidak tentuan ekonomi, yang berpotensi menjadikan ekonomi EU secara keseluruhannya semakin parah. Ditambah lagi dengan kebimbangan negara-negara ahli EU lain seperti Jerman, Perancis, Sepanyol, Belanda, Itali dan lain-lain akan menurut jejak langkah UK untuk keluar sama dari EU. Mengikut rekod UK adalah negara ketiga penyumbang terbesar dalam EU


Spekulasi beberapa buah negara dalam EU akan turut sama keluar dari EU
Pada hari pengumunan pungutan suara tersebut (sehari selepas pungutan suara) telah menyaksikan suasana panik. Antaranya:-


Gambar hiasan

  • Pound Great Britain (GBP)  telah jatuh sebanyak 8.1% berbanding Dollar Amareka (USD)  
  • Pound Great Britain (GBP)  telah jatuh sebanyak sebanyak 11.4% berbanding Yen Jepun (JPY)
  • Harga emas melonjak naik secara mendadak sebanyak 4.0% dalam tempoh beberapa jam sahaja.
  • Selain itu, di seluruh pasaran saham sedunia seperti FTSE, Indeks Komposit Kuala Lumpur (KLCI), Dow Jones, Nikkei, Straits Times Index (STI), telah jatuh merudum
  • Di seluruh dunia, pelabur dianggarkan mengalami kerugian sebanyak USD2 trillion dalam sehari.
Gambar hiasan
Kejatuhan matawang Pound pasca Brexit ini adalah disebabkan pelabur mengambil jalan selamat dengan memindahkan aset pelaburan mereka dari UK ke negara-negara lain seperti Amerika Syarikat dan Jepun.


Graf emas melonjak naik
Kenaikan mendadah harga emas dunia pula adalah disebabkan pelabur-pelabur ini sebahagiannya memindahkan aset mereka dari dalam bentuk matawang kepada emas, menjadikan permintaan tinggi pada logam berharga ini. 

No comments:

Post a Comment