Sunday, June 19, 2016

IKTIBAR DARI PEPATAH JEPUN

#3 きん を える の は はり で あな ほり を する よう だ 。 きん を つかう の は みず が すな に しみこむよう だ 。
(kin o eru no wa hari de ana hori o suru you da. Kin o tsukau no wa mizu ga suna ni shimikomu youda)
Bahasa Inggeris: Getting Money is Like Digging with a Needle. Spending it Like Water Soaking into the Sand.
Bahasa Malaysia: Mendapatkan Wang Seperti Mengorek Tanah Menggunakan Jarum. Berbelanja Wang Ibarat Mencurah Air ke Tanah.

Gambar hiasan

Saya amat tertarik dengan pepatah Jepun ini, amat tepat. Susah untuk mendapat sumber kewangan, Bekerja siang dan malam. Memerah segalanya. Keringat, fikiran, masa dan sebagainya. Sedangkan untuk menghabiskan teramat-amat mudah. Tahu-tahu hujung bulan duit dalam poket sudah hampir kekeringan. Masa itu baru sedar bahawa perlunya berjimat dalam berbelanja. Bila wang gaji sudah masuk kembali akhir atau awal bulannya, tabiat yang sama berulang kembali. Sebab itu tidak pelik walaupun sudah bekerja hampir sepuluh tahun, ada sebahagian dari kita hanya ada simpanan tak sampaipun satu ribu ringgit. Sedangkan pakar-pakar kewangan mencadangkan supaya kita mempunyai simpanan tetap sekurang-kurangnya tiga kali dari jumlah pendapatan bulanan. Mempunya simpanan lebih dari jumlah tersebut, itu lebih baik. Ini kerana kita tidak tahu apa akan berlaku pada masa hadapan.

Gambar hiasan

Sesiapa yang mempunyai masalah ini, duit sentiasa cepat habis, kadang-kadang tidak diketahui di mana duit itu pergi, anda sebenarnya mempunyai masalah yang agak kritikal dan jika tidak diselesaikan segera, akan mewujudkan masalah-masalah baru akibat kegagalan menyelesaikan masalah tersebut. Anda patut bertemu orang yang betul bagi membantu anda keluar dari masalah ini. Bertindaklah segera.
"Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri".
Surah Ar-Ra'd, ayat 11

No comments:

Post a Comment