Friday, June 10, 2016

PENGALAMAN ADALAH PELAJARAN TANPA TUTOR DAN BILIK TUTORIAL

Setelah "terkena" semasa membida barang kemas lelong di Ar Rahnu PKB cawangan Wakaf Bharu, saya dan kawan yang senasib mencuba nasib pula di lelongan barang kemas di Ar Rahnu Tanah Merah. Di sinilah percubaan pertama saya dahulu dan berjaya membida barang kemas sejumlah lebih 60 gram. Pengalaman di Ar Rahnu PKB Wakaf Bharu sebagai pengajaran. 


Ar Rahnu PKB cawangan Tanah Merah

Kali ini keyakinan kami lebih lebih tinggi, tiada lagi mempercayai sesiapa yang sama-sama bersaing. Seperti diduga berlaku juga perkara sama seperti di Wakaf Bharu. Seorang yang mewakili beberapa orang pembida datang menemui kami. Modus operandinya juga adalah sama, cuma orang sahaja yang berlainan. Bila dia menawarkan penyelesaian agar semua pembida hari itu memperolehi hasil dengan harga yang tidak terlampau tinggi, dengan ertikata lain harga berpakat. Kami telah mengangguk-anggukkan kepala tanda bersetuju, tetapi dalam borang bidaan kami meninggikan sedikit harga bidaan, dengan harapan tidak terkena buat kali ke dua.

Sekali lagi hampa, balik dengan tangan kosong juga. Seorang staff Ar Rahnu tersebut yang kenal dengan saya semasa saya membida kali pertama dahulu telah menghubungi saya memaklumkan bidaan saya pada barang-barang yang saya dan kawan kehendaki kurang hanya beberapa ringgit dari pembida tertinggi. Maknanya walau saya sudah menghidu cara mereka ini, tetapi saya masih terkena. Mungkin mereka juga tidak yakin dengan saya dan kawan. 

Saya agak was-was dengan kumpulan pembida ini kerana bidaan saya pada kali pertama lelongan dahulu mereka ini tiada. Hasil maklumat yang diperolehi mereka ini dikenali dengan "geng penarik emas". Bila mereka turun dalam mana-mana lelongan,peluang untuk orang baru seperti saya agak tipis. Mereka datang dengan modal yang besar dan tak manpu orang baru seperti saya untuk mengatasi bidaan mereka. Namun ada pelajaran berguna yang saya perolehi di sini. Saya tidak akan kecewa malah tidak sabar-sabar untuk bersaing pada masa akan datang. Kalau takut pada ombak, jangan berumah di tepi laut.


Hampir pukul 4 petang saya sampai di rumah dari Tanah Merah. Seusai solat Asar bertolak bersama anak sulong ke Machang untuk bertemu seorang bakal pelanggan. Inilah kali pertama saya bertemu orang bukan dari kenalan atau saudara mara untuk berkongsi kelebihan menyimpan emas. Pertemuan ini bertempat di kedai makan beliau di Machang. Setelah menerangkan kelebihan menyimpan emas serta menjawab persoalan yang ditimbulkan, saya menunjukkan beberapa keping emas berupa dinar dan goldbar. Di akhir pertemuan beliau menyatakan minat tetapi memberikan tempoh untuk mula menyimpan emas. Saya faham bila seorang pelanggan tidak membeli pada masa tersebut, saya hanya perlu follow up, dan saya yakin hanya dengan follow up dia akan membeli suatu hari nanti. Ini juga bermakna saya perlu mengasah lebih banyak ilmu, serta akan mengambil masa lagi. Mungkin perkongsian tersebut sudah baik, penyudahnya sahaja yang masih tumpul. Perlu lebih pengalaman lagi dalam bertemu pelanggan.


Masjid Ayesha, Kok Lanas

Hampir maghrib bertolak balik dan kami dua beranak menunaikan solat maghrib di Masjid Ayesha Kok Lanas. Kemudian meneruskan perjalanan sambil berbual2 dgn anak sulong. Kami berhenti makan di Tendong. Alhamdulillah, dapat sedikit sebanyak lebih memahami dan dapat merapatkan diri dengan si anak yg akan mencecah umur 10 tahun secara berdua seperti sahabat.


Bersama Along menikmati makan malam berdua

No comments:

Post a Comment