Saturday, June 18, 2016

BOLEH KAH HARGA EMAS TURUN

Ini adalah antara soalan popular yg beberapa kawan saya. Semasa saya mula membeli emas dari Public Gold tahun lepas, saya ada sebutkan kepada beberapa orang kenalan betapa menyimpan emas adalah satu pelaburan jangka panjang dan menguntungkan. Semua yang saya temui mengiyakan kata-kata saya, tetapi tidak memulakan menyimpan emas kerana mereka berpendapat harga mahal sedangkan pada masa tersebut harga emas fizikal Public Gold di bawah RM160 untuk setiap gram.


Harga emas pada bulan julai & Ogos 2015, Ketika inilah saya tergerak untuk menyimpan emas. Walaupun begitu hanya bulan September baru mula membeli.

Mereka lantas bertanya saya bolehkan harga emas turun lalu saya jawab TIDAK TAHU, DI LUAR KUASA SAYA. Lantas mereka kata mahu menunggu harga lebih murah utk memulakan simpanan emas.
Harga emas dunia tiba-tiba meroket pada 3 Jun 2016
Graf harga emas dunia hari ini (18 Jun 2016), naik kembali selepas turun sedikit
Tiba2 tahun ini harga naik dengan drastik, harga emas fizikal Public Gold telah naik sehingga paras tertinggi RM186 untuk setiap gram selaras dengan kenaikan harga emas dunia. Untuk rekod harga terendah emas Public Gold pada tahun ini adalah RM170 bagi setiap gram.

Beberapa hari lepas seorang kenalan yang menangguhkan untuk menyimpan emas tahun lepas bertanya saya berapa harga harga emas semasa, lantas saya memberitahunya harga semasa. Kelihatan dia agak terkejut dengan kenaikan tersebut. Bila dia mengulangi soalan sama tahun lepas jawapan saya adalah sama. SAYA TIDAK TAHU, DI LUAR KUASA SAYA. Akhirnya impian beliau hanya tinggal impian, harapan tinggal harapan. Satu gram pun belum dimulakan.

Nasihat sinis saya, demo tunggu lah sehingga harga turun rendah sebagaimana yang demo kehendaki, harga murah mudah-mudahan. Untuk rekod, harga emas pernah turun, dan adakah ia akan turun lagi, saya pun tidak tahu. Fokus saya adalah menambah simpanan. Yang pasti harga emas akan terus meningkat dari hari ke hari, manakala nilai wang kertas akan menurun dari hari ke hari.
Nilai matawang semakin menurun, tetapi nilai emas semakin meningkat


Bagi yg berkira-kira hendak membeli dan menyimpan emas, mulakanlah langkah pertama anda, jika anda juga mengambil sikap nak tunggu harga murah seperti yg tuan-tuan kehendaki, anda hanya membuang masa, kerana bila harga emas akan turun amat susah untuk diramal kerana emas ini antara kelebihannya adalah tidak boleh dimanipulasi seperti matawang.

No comments:

Post a Comment