Saturday, June 25, 2016

EMAS; DI MANA POSISI ANDA

Setiap pembeli dan bakal pembeli emas perlu meletakkan target apa posisi yang terbaik untuk diri masing-masing. Saya meletakkan sekurang-kurangnya empat kelompok yang boleh dipilih, sesuai dengan kehendak masing-masing. Meletakkan target ini penting kerana ianya akan menentukan anda suksess dengan emas atau sebaliknya pada masa akan datang.

Gambar hiasan

Kelompok pertama adalah terdiri dari golongan penyimpan emas. Kumpulan ini menjadikan emas sebagai alternatif menggantikan matawang yang terdedah kepada inflasi. Ianya juga bagi mengelakkan kebocoran wang dan seterusnya dapat mengawal perbelanjaan tidak patut. Mereka menyimpan emas untuk tempoh jangka panjang, contohnya menabung emas untuk perbelanjaan pendidikan anak-anak di Institusi Pengajian Tinggi dan sebagainya. Pun begitu emas yang disimpan ini kadang-kadang akan dicairkan, biasanya digadai di ar rahnu jika berlaku kecemasan, tanpa perlu membuat pinjaman. Bila kewangan kembali stabil, emas tersebut ditebus kembali.


Gambar hiasan

Kumpulan kedua terdiri dari pelabur emas. Kumpulan ini membeli emas dalam kuantiti tertentu bila harga emas turun dan menjual balik bila harga emas naik. Beli dan jual ini dilakukan berulang-ulang bagi menjana keuntungan. Mereka sentiasa memantau dan menganalisa pasaran emas dunia serta mahir dengan ilmu teknikal dan fundemantal berkaitan emas.

Gambar hiasan

Golongan ketiga pula boleh dikategorikan sebagai peniaga emas. Mereka menjadikan emas sebagai bisnes menjana pendapatan. Tidak menghiraukan naik turun harga emas kerana jual beli tidak terikat dengannya. Yang penting bagi mereka adalah jual dan jual dan jual....


Gambar hiasan

Manakala kelompok keempat adalah kumpulan pemerhati dari jauh. Mereka tidak rasa apa-apapun dan tidak mendapat apa-apa faedah emas untuk jangka pendek mahupun jangka panjang. Jika harga emas naik mereka kata mahal dan bila harga turun mereka mahukan harga turun lagi. Akhirnya mereka tidak berbuat apa-apa. Hanya mengacah-ngacah untuk membeli tapi, satu gram emas pun belum terbeli.

Gambar hiasan

Pilihlah posisi masing-masing samada  sebagai penyimpan emas, pelabur emas, peniaga emas mahupun pemerhati dari jauh.

No comments:

Post a Comment