Thursday, June 30, 2016

FORMULA ATASI KEBOCORAN DUIT

Sesiapa sahaja malah saya sendiri sentiasa menghadapi masalah kebocoran duit. Kadang-kadang tak tahu ke mana dibelanjakan. Dapat gaji awal bulan pertengahan bulan sudah dalam berjaga-jaga, bimbang sebelum gaji baru dapat, dapur sudah tidak berasap.

Gambar hiasan

Tanpa menafikan komitmen wajib yang perlu dibayar setiap bulan, simpanan wajib bulanan pun kadang-kadang terguna. Jika disimpan di institusi kewangan lebih mudah dikeluarkan dengan kad ATM. Kadang-kadang tiada keperluan mendesak simpanan ini dikorek kerana pengeluarannya semudah ABC.

Gambar hiasan

Alternatif seterusnya adalah meletakkan simpanan dalam Tabung Haji. Bila kemudahan kad ATM diperkenalkan maka dengan sendirinya memudahkan pengeluaran dibuat bila-bila masa juga, lebih kurang sama fungsinya dengan bank, memudahkan pengeluaran wang segera . Akhirnya berlaku juga ketirisan duit simpanan.

Gambar hiasan

Untuk itu berubahkah kepada alternatif baru, menukar simpanan dari wang ringgit kepada emas. Kebocorannya agak minima, mungkin boleh ke tahap sifar. Walaupun emas boleh dicairkan dengan menggadaikannya di ar rahnu atau dijual terus. Tetapi biasanya majoriti penyimpan emas hanya akan berbuat demikian jika keadaan hanya amat-amat memerlukan berbuat demikian. Kebocoran dapat diatasi, simpanan pasti makin bertambah.

Mudahnya menggadai emas di ar rahnu

Jika ada keperluan mendesak nak pakai duit, bila digadaikan di mana-mana ar rahnu, pasti ada kesungguhan bagi menebusnya kembali. Berbanding wang ringgit yang dibelanjakan, ianya hilang dan hangus begitu sahaja. Tunggu gaji baru, jika ada lebihan menyimpan balik, tetapi kebocoran tetap tidak dapat diatasi dengan sebaiknya.

Gambar hiasan: Barang kemas

Hari ini mudahnya membeli emas fizikal. Jika dulu emas biasanya dalam bentuk barang kemas. Kini pelbagai syarikat yang menjual emas fizikal dalam bentuk syiling, dinar dan bar tumbuh seperti cendawan selepas hujan. Pilih yang mana berkenan.  Emas kini boleh dibeli dengan modal yang tidak membebankan. Satu gram sebulan pun sudah cukup baik.

Gambar hiasan: Contoh emas fizikal

Yang terbaik perlu merujuk pada yang tahu supaya tidak masuk perangkap skim cepat kaya yang menawarkan plan-plan bagi menjahanamkan anda. Objektif asal untuk menyimpan akhirnya tersontot dengan penuh penyesalan. Modal yang dikeluarkan tidak dapat kembali, emas dan keuntungan yang dijanjikan entah di mana. Formulanya mudah, pastikan bila beli emas pastikan anda mendapat emas tersebut.

Gambar hiasan

No comments:

Post a Comment