Friday, June 24, 2016

BREXIT: KESAN SEGERA PADA HARGA EMAS

BREXIT adalah singkatan kepada "Britain Exit", iaitu satu usul supaya Britain/United Kingdom keluar dari Kesatuan Eropah (EU) yang disertai oleh Britain semenjak tahun 1973. EU ini ditubuhkan selepas tamatnya Perang Dunia ke 2 dengan keahlian 28 buah negara Eropah.


Hanya 2 pilihan bagi rakyat Britain samada kekal atau keluar dari EU

Semalam, 23 Jun 2016, rakyat Britain mengundi dalam pungutan suara bagi menentukan samada kekal atau keluar dari Kesatuan Eropah. BREXIT menimbulkan suasana ketidaktentuan dalam pasaran dunia yang boleh menyebabkan aktiviti ekonomi menjadi perlahan ekoran sentimen pelabur yang mengambil sikap tunggu dan lihat.


Harga emas hari ini melonjak dan dijangka terus melonjak

Ketidaktentuan ini juga terkesan pada harga emas dunia. Berlaku kejutan di mana harga emas dunia meroket dengan drastik pada hari ini. Penganalisa menjangkakan harga emas dunia akan melonjak kepada USD1400/oz (1 oz bersamaan dengan 31.10 gram). Bila keadaan ini berlaku akan menimbulkan 2 berita kepada penggemar logam berharga ini.


Bagi yang sudah menyimpan emas, pelabur emas dan peniaga emas, kenaikan ini memberi khabar gembira kepada mereka. Yang pasti bila emas milik 3 kumpulan ini dijual, keuntungan segera pasti diperolehi. Kenaikan harga ini mengundang berita sedih bagi mereka yang baru-baru berkira-kira untuk menyimpan emas atau mereka yang masih menunggu harga emas lebih murah terlebih dahulu sebelum membeli emas. Nasihat saya, harga mahal atau murah, jika hendak termasuk dalam 3 kumpulan di atas, mulakanlah segera.

Harga Emas Public Gold sebelum jam 12 tengahari hari ini


Harga Emas Public Gold selepas jam 12 tengahari hari ini
Bila berlaku kenaikan harga yang drastik, harga emas Public Gold juga naik seiring dengan kenaikan harga dunia. Jika sebelumnya perubahan harga adalah untuk tempoh 24 jam, hari ini menyaksikan kenaikan berubah hanya dalam tempoh 12 jam. Beruntung mereka yang membeli sebelum harga emas naik dan saya salah seorang yang tidak sempat menambah jumlah gram emas sebagai simpanan sendiri.

No comments:

Post a Comment