Friday, June 10, 2016

BELI EMAS DUIT BERKURANG?

Ramai menganggap dengan membeli emas duit mereka akan berkurang, lalu menolak untuk membeli emas. Jika dibelipun sebagai barang kemas sepeti rantai leher, rantai tangan, rantai kaki, cincin dan sebagainya. Anggapan ini kurang tepat kerana membeli emas tidak sama dengan membeli perabut rumah, membeli aksesori kereta, gadget, pakaian dan sebagainya.

Membeli barang-barang yang saya sebutkan sebahagian contoh di atas secara automatik akan menjadi barang terpakai. Bila ingin dijual kembali harga pasti akan jatuh dari harga asal, malah ada yang sudah tidak laku dijual lagi. Tambahan lagi barang-barang ini mempunyai tarikh lupus, yang akan berakhir ditempat pembuangan sampah.

Berlainan dengan emas, bila membeli emas, sebenarnya anda hanya menukar duit dengan emas kerana hakikatnya emas itu nilainya adalah sama dengan duit tersebut, malah jika disimpan dalam tempoh waktu yang lama boleh menjadi aset pelaburan yang amat2 menguntungkan. Harga emas pada tahun 1990 secara puratanya rm20/gram dan jika dibandingkan tahun 2014 harga 1gram puratanya rm131/gram. Hari ini harganya semakin melonjak kepada rm180/gram untuk produk Public Gold.

Anda tidak rugi apa2, malah akan mendapat keuntungan. Emas sifatnya yang kalis inflasi membolehkan 1 dinar hari ini masih mampu membeli seekor kambing seperti 1400 tahun dahulu. Walaupun emas mudah dicairkan di ar rahnu @ dijual kembali, tetapi biasanya pemilik emas tidak akan mencairkan eset emas ini jika tidak berada dalam kecemasan, Ini sekaligus mengelak berlaku kebocoran kewangan setiap bulan.
Dengan menukar duit kepada emas sebenarnya boleh menambah nilai wang anda, bukannya menyebabkan wang anda semakin berkurang. Mulakan menyimpan emas hari ini, anda tidak perlu ada beribu2 ringgit untuk memulakannya. Kini emas padu 24k@999.9 boleh dibeli hanya seberat 1 gram sahaja. Jika di Public Gold harga 1 gram pada hari ini adalah RM180 sahaja. Simpanlah minima 1 gram 1 bulan, anda pasti tidak rugi apa-apa.

Peniaga Pasar Siti Khadijah, Kota Bharu. Lihat sahaja dia memakai rantai tangan yang agak besar, ianya bukan sekadar perhiasan, tetapi rantai tangan itu adalah sebagai aset dan jaminan perniagaan, akan digadai jika bagi tujuan bagi modal perniagaan atau jika berlaku apa-apa kecemasan. Namun kini menyimpan barang kemas bagi tujuan aset dan pelaburan jangka panjang agak tidak menguntungkan dan memberi pulangan yang tinggi kerana barang kemas dibuat menggunakan kualiti emas 22k @ 916, tetapi harganya  mahal melebihi harga emas 24k @ 999 keluaran Public Gold kerana kos upah yang kadang-kadang boleh mencecah 20% - 40% dari harga emas, bergantung kepada design, ditambah lagi beban GST yang perlu dibayar. Bila digadai harga dikira dari harga asas emas dan bila dijual balik paling kurang susut nilai 15% atau lebih lagi dari harga asas emas tersebut.

No comments:

Post a Comment